Polskie Towarzystwo Harfowe powstało w 2003 roku. Jego misją jest kreowanie rozwoju i promocji kultury oraz edukacji muzycznej, szczególnie w zakresie muzyki wykonywanej na harfie, poprzez koncerty, festiwale, konkursy, działalność impresaryjną. W ciągu minionych dziesięciu lat (2003-2013) Towarzystwo było organizatorem lub partnerem kilkunastu wydarzeń muzycznych. Dwa z nich: Ogólnopolski Konkurs Duetów z Harfą w Cieszynie oraz Międzynarodowy Festiwal Harfowy w Akademii Muzycznej w Katowicach pod kierownictwem prof. Helgi Storck, mają już edycje cykliczne i wierną publiczność. Cieszą niezwykle międzynarodowe sukcesy młodych polskich harfistów – członków stowarzyszenia. Towarzystwo od kilku lat jest uznanym na arenie międzynarodowej członkiem The World Harp Congress – organizacji non profit, skupiającej organizacje narodowe harfistów także muzyków z całego świata. Dzięki wspólnemu zaangażowaniu osób prywatnych i instytucji polska muzyka harfowa i młodzi polscy wykonawcy byli uwzględniani w programach ostatnich światowych kongresów harfowych w Dublinie, Amsterdamie, Vancouver.
Statut stowarzyszenia Polskie Towarzystwo Harfowe – Statut PTH
Historia PTH w pigułce (albo: Dziwne dobrego początki)
Według przysłowia z X wieku trzy rzeczy są potrzebne do szczęścia: „wierna żona, wygodne krzesło i dobrze nastrojona harfa”.
Warszawa – początek czerwca 1969 roku
Jestem po studiach muzycznych w Warszawie z harfą jako przedmiotem głównym. Przeszłam eliminacje i mam reprezentować Polskę na I Międzynarodowym Konkursie Harfowym w Stanach Zjednoczonych. Mam jechać do Hartford w stanie Connecticut. Paszport konsularny już mam. Diety na dwa tygodnie i bilet lotniczy Warszawa-Amsterdam też. Musiałam przyrzec pani z ministerstwa, że na pewno wrócę do kraju. Przyrzekłam.(No i przyrzeczenia dotrzymałam, tylko z niewielkim poślizgiem 23 lat.) Czekam na pozostałą część biletu lotniczego, który ma przyjść z Hartford.
Hartford, USA – 9.06.1969
Z tygodniowym opóźnieniem docieram na miejsce. W wyniku konkursu otrzymuję roczne stypendium u prof. Aristida von Wurtzler, organizatora konkursu. Już po roku zakładamy The New York Harp Ensemble, czyli zespół czterech harf. Studiuję w New York University. Zostaję członkiem American Harp Society i dwa razy do roku otrzymuję The American Harp Journal. Fascynująca lektura, bo tak dużo się dzieje w wielkim amerykańskim świecie harfy i tyle jest osób piszących o historii harfy i harfistach na przestrzeni dziejów, że jest co czytać.
Kraków – styczeń 2001
Jestem z moją pierwszą uczennicą Anią i jej ojcem Arkadiuszem Trefonem na Polsko-Niemieckim Sympozjum Harfowym w krakowskiej Akademii Muzycznej. Poznaję panią prezes Niemieckiego Towarzystwa Harfowego. W drodze powrotnej rozmawiamy na temat powołania do życia w Polsce podobnego towarzystwa. Od tego momentu ta myśl zaczyna coraz częściej gościć w mojej głowie.
Cieszyn – 11.04. 2003
No i stało się. 11 kwietnia 2003 roku w Cieszynie zebrali się założyciele stowarzyszenia pod nazwą Polskie Towarzystwo Harfowe, którego siedzibą został Cieszyn. Zaproszenie na spotkanie skierowane zostało do grona ludzi zarówno światłych jak i wrażliwych na piękno muzyki i jej rolę w życiu każdej wspólnoty.
Najwięcej pracy włożyli członkowie tworzący pierwszy Zarząd PTH. Byli to: Arkadiusz Trefon – sekretarz, Zbigniew Wośkowiak – skarbnik, Jan Puczek – przewodniczący komisji rewizyjnej, Bibianna Kupka – członek komisji Ewa Jaślar-Walicka – prezes oraz tacy członkowie założyciele jak Marta Gargas, Elżbieta i Jan Szczerbowie.
Cieszyn – 19.06.2004
Wydany został pierwszy numer Biuletynu PTH: cztery strony formatu A4, biało-czarny, tekst napisała prezes oraz Marta Gargas, której artykuły pojawiają się w niemal każdym numerze.
Cieszyn – grudzień 2004
Wyszedł drugi numer Biuletynu. Jest żółto-czarny, ma 12 stron i zaczątek stałych rubryk: Rozmowa z kompozytorem (M. Gargas), O czym warto wiedzieć (powstają nowe klasy harfy: po Bielsku-Białej przyszła kolej na Bytom i Katowice), Interesujące płyty (od początku prowadzona przez Elżbietę Szczerbę), Wydarzenia (w tym numerze Zuzanna Sawicka), Pionierzy harfowej pedagogiki, Sylwetki.
Cieszyn – kwiecień 2005
Od trzeciego numeru PTH ma swoje logo a Biuletyn kolorową okładkę dzięki trzem reklamodawcom a są nimi firmy produkujące harfy Camac, Lyon&Healy oraz Salvi.
Dublin, Irlandia – lipiec 2005
Światowy Kongres Harfowy. Zuzanna Sawicka reprezentuje Polskę na „Focus on Youth” – jej podróż finansuje PTH jako nagrodę za otrzymanie I miejsca na Ogólnopolskich Przesłuchaniach uczniów klas harfy organizowanych przez Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie.
Cieszyn, listopad 2005
I Ogólnopolski Konkurs Duetów z Harfą zorganizowany przez PTH odbył się w dniach 18 i 19 listopada w jego siedzibie, Cieszynie, w Sali kameralnej Filii Uniwersytetu Śląskiego. Już od pierwszej edycji konkurs został wpisany do kalendarza imprez Centrum Edukacji Artystycznej i przez tę instytucję wspierany finansowo a patronat honorowy objął Minister Kultury. Przyjechało 22 duetów a laureatami pierwszych miejsc byli: Julia Łopuszyńska i Jan Olek (harfy celtyckie), Anna Trefon (harfa) i Marceli Foltan (wibrafon i marimba) oraz Marta Mogielnicka i Joanna Liberadzka (harfy). Nagrodę PWM za najlepiej wykonany utwór muzyki współczesnej otrzymali ex aequo Trefon/Foltan oraz Agata i Konrad Salwińscy.
Katowice, maj 2006
Akademia Muzyczna w Katowicach oraz PTH wspólnie organizują I Międzynarodowy Festiwal Harfowy. Pomysłodawcą i dyrektorem muzycznym była prof. Helga Storck a gwiazdą festiwalu Isabelle Moretti.
Kraków, 2006
Po długich pertraktacjach PWM wydaje 2-gi zeszyt „Na strunach harfy” Janiny Garści z utworami muzyki kameralnej.
Cieszyn, wrzesień 2006
W Domu Narodowym, siedzibie PTH oraz na Zamku Sztuki i Przedsiębiorczości odbyło się sympozjum dla nauczycieli gry na harfie oraz studentów regionu pt. „Edukacja, sztuka, społeczeństwo”.
Cieszyn, listopad 2007
II Ogólnopolski Konkurs Duetów z Harfą trwał już trzy dni, gdyż do kategorii wiekowej dodaliśmy kategorię V – duety Janiny Garści. Współorganizatorem konkursu od tej chwili został Zamek Sztuki i Przedsiębiorczości usytuowany na Wzgórzu Zamkowym. Laureatami pierwszych miejsc byli: Julia Łopuszyńska i Aleksandra Stawczyk (flet), Joanna Tomala i Maciej Dana (klarnet), Zuzanna Federowicz i Katarzyna Wójcicka (flet), Amelia Tokarska i Katarzyna Merta (skrzypce) oraz Grand Prix Aneta Janiszewska i Konrad Salwiński (akordeon).
Przeprowadziliśmy także konkurs plastyczny pt. „Wyobraźnia, baśń – z harfą w tle”.
Nowo wybrany sekretarz PTH pan Stanisław Augustyn wnosi życie do naszej raczkującej strony internetowej.
Katowice, maj 2008
II Międzynarodowy Festiwal Harfowy w Katowicach. Prawykonanie „South Shore – Concertino na harfę elektroakustyczną i orkiestrę” Elżbiety Sikory zamówione przez PTH oraz firmę Camac. Wśród gwiazd świata harfy m.in. Isabelle Perrin, Cristina Braga czy Sarah O’Brien.
Amsterdam, Holandia, lipiec 2008
X Światowy Kongres Harfowy. PTH – na zaproszenie dyrektor komitetu organizacyjnego, prof. Ernestine Stoop, przywozi wystawę plastyczną „Wyobraźnia, baśń – z harfą w tle”. Podczas wernisażu grają najmłodsze uczestniczki Kongresu: Julia Łopuszyńska, Dominika Surzyn oraz Aleksandra Augustyn.
Ande pod Paryżem, Francja, sierpień 2008
Zuzanna Federowicz i Katarzyna Wójcicka wzięły udział w kursach mistrzowskich w Moulin D’Ande u prof. Helgi Storck. Podróż sfinansowało PTH nagroda za I miejsce w konkursie duetów.
Cieszyn, listopad 2009
Od trzeciej edycji konkursu duetów V kategorię stanowi konkurs prawykonań. Dzięki temu co dwa lata rośnie literatura harfowa a napisali dla nas m.in. B. Dowlasz, Z. Fabiańczyk, P. Moss, K. Grzeszczak, M. Kirkoff, K. Kostrzewa, K. StępniewskaM. Kolaska oraz studenci i uczniowie. Laureatami konkursu zostali: Ewa Bejowska i Alina Łapińska, Julia Puszyńska i Maciej Błaszczyk (wiolonczela), Grand Prix Klara Wośkowiak i Paweł Stępień (flet) oraz Wośkowiak i Stępień za utwór Marcelego Kolaski „Fluar”. Przeprowadziliśmy również drugą edycję konkursu plastycznego.
Katowice, maj 2010
Prawykonanie utworu „Magnificat” na sopran, 4 harfy, chór męski i zespół instrumentów Jarosława Chełmeckiego zamówionego przez PTH.
Katowice, Bielsko-Biała, wrzesień 2010
III Międzynarodowy Festiwal Harfowy „Hommage a Chopin”. Obok Isabelle Moretti wystąpiły m.in. Marta Power Luce i Elizabeth Jaxon.
Cieszyn, kwiecień 2011
Konkurs duetów po raz czwarty. Laureaci to: Magdalena Gąsiorek i Marcelina Dąbek, Aleksandra Gaudynek i Aleksandra Czarnocka (wiolonczela), Zuzanna Federowicz i Magdalena Łapińska (flet) oraz w kategorii prawykonań ex aequo Elżbieta Kupka i Daria Kołodziejczyk (wiolonczela) za utwór Krzysztofa Grzeszczaka „Dichotomema” oraz Aleksandra Pindras i Velislav Godzhunov (marimba) za utwór Krystiana Skubały „Voliere pour les anges paresseux”.
Katowice, maj 2011
Międzynarodowe Barokowe Dni Harfy (IV Festiwal). Tu gwiazdami były siostry Seitz, Duo Milonga (Janiszewska i Salwiński), prof. Marek Toporowski Alina Brzezinska oraz Giedre Siaulyte.
Vancouver, Kanada, lipiec 2011
XI Światowy Kongres Harfowy. Polskę reprezentowało Duo Milonga: Aneta Janiszewska i Konrad Salwiński (akordeon). Podróż sfinansowało PTH.
Łódź, listopad 2011
Ogólnopolski Konkurs „Miniatura na harfę celtycką”. Wsparcie finansowe PTH.
Warszawa, styczeń 2012
Ogólnopolskie Przesłuchania uczniów klas harfy. Julia Łopuszyńska i Amelia Tokarska oprócz nagrody dyrektora CEA otrzymały nagrody pieniężne za najlepiej wykonane utwory muzyki współczesnej ufundowane przez PTH.
Relacja po zebraniu członków założycieli PTH:
11 kwietnia 2003 roku w siedzibie Stowarzyszenia Rozwoju i Współpracy Regionalnej „Olza” zebrali się założyciele stowarzyszenia pod nazwą Polskie Towarzystwo Harfowe z siedzibą w Cieszynie. Zaproszenie na spotkanie skierowane zostało do grona ludzi zarówno światłych jak i wrażliwych na piękno muzyki i jej rolę w życiu każdej wspólnoty.
- Muzyka wzbogaca życie, relaksuje i wywołuje emocje oraz uszczęśliwia ludzi. Obcowanie z nią ułatwia przezwyciężenie wielu trudności i niepowodzeń życiowych. Rozwijanie wrażliwości emocjonalnej i estetycznej przyczynia się do rozbudzenia i pogłębienia przeżywania piękna – wyjaśnia Ewa Jaślar-Walicka prezes Towarzystwa .
Jednym z podstawowych celów stowarzyszenia jest pozyskiwanie środków publicznych, kierowanych do sektora pozarządowego non-profit, pieniędzy na kształcenie muzyczne, rozwój karier i promocję talentów oraz integrację środowisk młodzieży uzdolnionej artystycznie w Polsce i za granicą. Coraz więcej programów dotacyjnych, jak również strukturalnych Unii Europejskiej, stwarza możliwość finansowania wspólnych warsztatów, wyjazdów, spotkań, oraz innych niekonwencjonalnych sposobów wzbogacenia własnej osobowości.
- Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez współpracę swoich członków z osobami, które propagują muzykę, zwłaszcza wykonywaną na harfie lub z jej udziałem. Duży udział ma również w upowszechnianiu wiedzy na temat historii instrumentu, literatury muzycznej oraz osiągnięć harfistów polskich i zagranicznych. Istotnym elementem działalności jest inspiracja kompozytorów do tworzenia muzyki na harfę lub z harfą. Swoje cele realizuje także poprzez wymianę młodzieży polskiej z zagraniczną w ramach działalności koncertowej, edukacyjnej, stypendialnej, oraz między rodzinami. Współdziała w stwarzaniu warunków dla rozwoju młodych talentów, także w formie koncertów, sympozjów, konkursów, audycji radiowych i telewizyjnych.
- Przez Towarzystwo wydawany jest „Biuletyn Polskiego Towarzystwa Harfowego”. Naszą siedzibą jest Cieszyn. Posiadamy osobowość prawną. Współdziałamy z władzami i instytucjami państwowymi, samorządowymi oraz z innymi organizacjami społecznymi w sprawach dotyczących rozwoju kultury i edukacji muzycznej, jej promocji na terenie kraju i za granicą – wyjaśnia pani Ewa.
Członkiem stowarzyszenia może być każda pełnoletnia osoba. Ze względu na edukacyjny charakter stowarzyszenia, członkiem może być osoba posiadająca ograniczoną zdolność do czynności prawnych czyli małoletni, który ukończył lat 13, za zgodą rodzica lub opiekuna prawnego. Członkostwo w stowarzyszeniu uzyskuje osoba, która wypełni i podpisze deklarację członkowską, a w przypadku członków małoletnich dodatkowo uzyska rekomendację członka stowarzyszenia lub nauczyciela muzyki. Członkowie dzielą się na zwyczajnych i honorowych. Tymi drugimi mogą być osoby, którym godność tą nada Walne zebranie członków, za szczególne zasługi dla rozwoju stowarzyszenia i szczególne wspieranie działalności.
- Członkowie mają obowiązek dbania o dobre imię stowarzyszenia, brania udziału w pracach stowarzyszenia, wnoszenia składek członkowskich, chyba, że niniejszy statut stanowi inaczej. Muszą również przestrzegać zasad koleżeńskości i wzajemnej pomocy oraz ochrony wszelkiej własności stowarzyszenia jako wspólnego dobra – dodaje prezes Towarzystwa.
- Koniec relacji – początek pracy. Najwięcej pracy włożyli członkowie tworzący pierwszy Zarząd PTH. Byli to: Arkadiusz Trefon – sekretarz, Zbigniew Wośkowiak – skarbnik, Jan Puczek – przewodniczący komisji rewizyjnej, Bibianna Kupka – członek komisji Ewa Jaślar – prezes oraz tacy członkowie założyciele jak Marta Gargas, Elżbieta i Jan Szczerbowie.
Protokół I Walnego Zebrania Członków Polskiego Towarzystwa Harfowego, które odbyło się w małej auli Akademii Muzycznej w Katowicach, w dniu 19.06.2004 r.
Ad. 3) Na podstawie listy obecności przewodniczący zebrania stwierdził, że na 53 członków Towarzystwa na zebraniu obecnych jest 39. Walne zebranie jest prawomocne.
Zarząd: Ewa Jaślar-Walicka, Arkadiusz Trefon, Zbigniew Wośkowiak.
Do komisji rewizyjnej wybrani zostali: Bibianna Kupka, Jan Puczek.